Low Carb Broodjes van pompoenpitten en chiazaad

Low Carb Broodjes van pompoenpitten en chiazaad

Macro’s per broodje: 228cal., 1.5khd, 16.3gr vet en 13.6gr eiwit

Low Carb Broodjes van pompoenpitten en chiazaad. Ik ben nooit echt een broodeter geweest maar heb me al laten verleiden tot heel veel verschillende broodrecepten. Het een smaakte wel het ander niet. De ketobuns van Ketodietapp zijn ook lang favoriet geweest maar toch op gegeven moment ging me de geur tegenstaan. Misschien gebeurd dat met deze broodjes ook. Genoeg recepten
Klik op de ingrediënten in het lijstje, dan wordt je doorgelinkt naar een website of afbeelding van het ingrediënten wat ik heb gebruikt.

Ingrediënten voor 8 broodjes

Bereidingswijze

De pompoenpitten grof hakken, ik doe dat in een mini blender. Het lijnzaad maal ik tot meel in dezelfde mini blender. Ik koop altijd heel lijnzaad en maal dat zelf tot meel. Vaak vlak voor gebruik, schijnt beter te zijn.

Doe de droge ingrediënten (behalve de kartoffelfasern) goed door elkaar. Doe daar de natte ingrediënten bij en kneed goed door. Zeker wel een minuut of 5. Ik doe het in een keukenmachine met kneedhaak. Laat het deeg daarna ongeveer 10 minuten rusten.

Knip een stuk huishoudfolie af en pak daarmee het deeg uit de mix kom. Het plakt heel erg namelijk en om te voorkomen dat er meer aan je handen blijft zitten dan dat je er broodjes van kunt vormen doen ik het zo. Vorm een rol van het deeg en box het een beetje door. Als je dit niet doet heb je kans dat je holle broodjes krijgt. Dat is echt zo, heb het zelf al een keer gehad.

Verwarm de oven voor op 180°. Ik heb een CombiMagnetronHeteLucht met een draaiplateau en 2 rekjes. Ik gebruik beide rekjes, op elk rekje 4 broodjes.

Weeg het deeg en deel het door 8. Maak er bolletjes van (dat kan wel met de hand), rol ze door de kartoffelfasern en leg op een stuk bakpapier. Snij met een mes nog een kruis in de broodjes. (Ziet er leuk uit).

Officieel hoef je maar 35 minuten te bakken waarbij je halverwege de baktijd de broodjes dient af te dekken met bakpapier. Ik ben begonnen met die 35 minuten, netjes na 15 minuten de broodjes afgedekt. Maar na 35 minuten vond ik de broodjes nog erg zwaar. Ik heb daarom nog 2x 10 minuten extra gedaan en toen waren ze goed. Iedere oven is anders dus ga na 35 minuten kijken, voel of ze nog zwaar zijn. Als ze nog zwaar aanvoelen denk ik dat ze nog niet gaar zijn.

Het ruikt naar brood en proeft naar brood. Echt lekkere broodjes nu al 2x gemaakt.

Origineel recept van:
Antje Bremen – SMART LC Low Carb Rezepte Sammlung

4 comments

  1. Dank je wel Rita nu kan ik ook mijn Duitse producten gaan gebruiken om broodjes te bakken ik zie zoveel lekker recepten daar Heerlijk nogmaals bedankt 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.